
CENTRE FOR POLICY STUDIES

AN OUTBREAK OF
NARCOLEPSY?
WHY THE  BBC MUST  IMPROVE
ITS  COVERAGE  OF  THE  EU
Kathy Gyngell and David Keighley



THE AUTHORS
Kathy Gyngell is a director of Minotaur Media Tracking. Formerly Features
Editor at TV-am, she has also worked in the Features and Current Affairs
Department at London Weekend Television and was a Research Fellow at the
Centre for Television Research at Leeds University.

David Keighley, also a director of Minotaur Media Tracking, is a former BBC
and newspaper journalist who was publicist for the BBC�s news and current
affairs output. He was also director of public affairs of TV-am and is the
founder of News World, an international conference for news broadcasters.

The aim of the Centre for Policy Studies is to develop and promote policies that provide freedom

and encouragement for individuals to pursue the aspirations they have for themselves and their

families, within the security and obligations of a stable and law-abiding nation. The views

expressed in our publications are, however, the sole responsibility of the authors. Contributions are

chosen for their value in informing public debate and should not be taken as representing a

corporate view of the CPS or of its Directors. The CPS values its independence and does not carry

on activities with the intention of affecting public support for any registered political party or for

candidates at election, or to influence voters in a referendum.

 Centre for Policy Studies, March 2004

ISBN No: 1 903219 68 X

Centre for Policy Studies
57 Tufton Street, London SW1P 3QL
Tel: 020 7222 4488 Fax: 020 7222 4388
e-mail: mail@cps.org.uk
website: www.cps.org.uk

Printed by The Centre for Policy Studies, 57 Tufton Street, London SW1



CONTENTS

SUMMARY

1. INTRODUCTION 1

2. FACELESS AND BORING 4

3. �AN EMBARRASSMENT TO EVERYBODY� 8

4. WHY DOES THE BBC FAIL? 16

5. SUGGESTIONS 19

APPENDIX I: TRACKING PERIODS AND REPORTS

APPENDIX II: SUBJECT DISTRIBUTION

APPENDIX III: METHODOLOGY

ACKNOWLEDGEMENT
The research on which this paper is based has been funded entirely by Global
Britain, a cross-party think tank whose principals are Lord Pearson of Rannoch,
Lord Stoddart of Swindon and Lord Harris of High Cross. The authors have worked
on an entirely independent basis throughout. Global Britain have not had any
influence in the content of the research work, other than in matters of fact.   





i

 SUMMARY

! The European Union is playing an increasingly important role in our national
political life. The Cabinet Office reports that almost half of all major UK
legislation now originates in Brussels.

! This is not reflected in the BBC�s coverage of the European Union. For example,
The proportion of total airtime on the main BBC television news programmes
covering the 1999 EU elections was just 2.6%.

! This low level of coverage continued in the years since 1999. For example,
between September 2002 and June 2003 (a period of significant political
development in the EU), under 5% of the output of the Today programme
covered the EU. In comparison, Home Affairs took close to 50% of output
while World News between 20% and 33% (see Appendix II for details).

! The level of EU coverage on the BBC was not only low in absolute terms. It was
also low relative to the coverage of the EU in the broadsheet press. For
example, of the 34 EU stories covered by two or more broadsheet papers in the
run-up to the Seville Summit, the Today programme only covered eight.

! New elections to the European Parliament will be held on 10 June 2004.
Recent polls suggest that only 18% of the electorate will vote.



ii

! The European Union is undoubtedly a difficult subject for broadcasters. It is
complex, evolving and in many respects boring. Yet it is also an important one.

! Improved coverage is essential if the BBC is to fulfil its public service remit to
�inform, educate and entertain.� If it were able to accept that its coverage of
the EU could be both more extensive and more stimulating, the BBC might
consider implementing some of the following suggestions: the creation of a
special EU slot on Today and selected new programmes; the creation of a new
position of EU editor (to be modelled on Jeff Randall�s appointment as Business
Editor); and submitting itself to independent scrutiny of its EU output. It might
also consider a daily EU election slot in the run-up to this year�s elections (based
on the ITN example of previous years).

! Finally, it is not the puprose of this report to address the question of whether
the BBC shows any sign of bias in its coverage of the EU.



1

 CHAPTER ONE
 INTRODUCTION
Few issues have divided British society and the political establishment as
much as the developing relationship with European Union.

Despite this, the EU has been poorly covered by the BBC. Five years of
periodic monitoring by Minotaur � covering 14 separate studies and more
than 1,000 programme transcripts � shows that the Corporation devotes a
remarkably low volume of airtime to the EU and its affairs.

1

During the European Parliamentary elections of 1999, for example � when
it would be expected that coverage of the EU would be relatively high � the
proportion of airtime devoted by the main BBC television news bulletins
was 2.6%.

2
 Sustained monitoring of BBC Radio 4�s Today programme,

between September 2002 and June 2003, showed that EU-related affairs
averaged less than 5% of programme time, although this was a period of
major political development in the EU. The changes included the
ratification and enactment of the Nice Treaty, the steps towards
enlargement culminating with agreement in late 2002 and the development
of a new Constitution.

There is plenty of other evidence of the inadequacy of coverage. BBC2�s
Newsnight covered the European Parliamentary elections of 1999 through

                                                

1
 Appendix 1 details the periods during which the BBC�s coverage of the EU was

monitored; and Appendix II details the volume of EU coverage.
2
 Survey of UK broadcasters� reporting of the 1999 European Elections,

www.globalbritain.org. This and other reports refered to in this paper are by

Minotaur Media Tracking and found at this website, unless otherwise stated.



2

just two programme items.
3
 The second Irish referendum on the Treaty of

Nice was covered by the Today programme without a single interview of a
British politician about its implications.

4
 Also on Today, Gisela Stewart�s

views on her decision to move from being a strong advocate of the EU
Constitution to being opposed to it, were the subject of just two minutes of
interview time.

5

This paper presents and examines the limitations of the BBC�s coverage.
The  argument is that reporting was insufficient to cover the development
of the EU and Britain�s relationship to it properly; did not reflect the
volume of news emanating from the EU; and that finally, the BBC�s
positioning of the EU and its affairs was so low on the current affairs agenda
that it has curtailed debate � to the point where this may have been a
contributory factor in the low turn-out in European Parliamentary
elections.

Analysis of the BBC�s coverage of the EU also reveals an underlying
assumption that listeners would find European politics �dreary�. These
factors call into question whether the BBC has fulfilled its public service
remit to inform and educate in this area, or to meet its requirements for
balance and impartiality. And whether or not the EU is boring, it is
undoubtedly important: according to the Cabinet Office website, �almost
half of all major UK laws start off in Europe�.

6

It is for others to judge whether the BBC has displayed any bias in this area
of its coverage � whether consciously or by default. Some may view the
evidence set out below as reflecting a tendency within the BBC towards
what has been described as a liberal/left-wing mindset. Some may see an
editorial tendency to skew debate in terms of the �inevitability� of British
membership and acceptance of each new development.

Opinions vary on even the simplest of points. In a debate as complex as that
about the EU, it is not easy to decide where the centre of balance should be
and consequently, whether the BBC is adhering to it.

The central issue here is how to improve the level of the BBC�s coverage.
With the elections to the European Parliament due to be held on 10 June
2004, this is perhaps more important than ever: a recent MORI poll

                                                

3
 Survey of UK broadcasters� reporting of 1999 European Elections. Newsnight carried

a third item on EU matters during the survey period � on food subsidies � but it

was not related to the elections.
4
 Irish Referendum on the Treaty of Nice.

5
 EU Constitution report.

6
 See www.cabinet-office.gov.uk/regulation/Europe/Index.htm

According to the Cabinet Office, �almost half of all UK laws

start off in Europe�



3

conducted for the UK Office of the European Parliament found that only
18% of the British public say they are certain to vote in the European
elections on 10 June later this year. Five years ago, 27% of the electorate
had indicated that they were certain to vote. In 1999 the UK turnout was
the lowest in the EU, at 24%.

The Hutton Report into the death of Dr David Kelly uncovered defective
editorial processes in BBC News. The senior management at the BBC,
including the Director of News, the Director General and the Chairman of
the Governors, were said by Lord Hutton to have failed in their duty to
investigate properly the Government�s complaints.

A similar failure to take criticism seriously enough, to look into
shortcomings, or to engage in a truly critical debate about the nature of
their EU-related coverage, has been characteristic of the BBC�s response to
the work of Minotaur.

7

The EU plays an increasingly significant role in our national life. Will the
world�s leading public service broadcaster now acknowledge this and devote
suitable resources to this subject?

                                                

7
 The response of two Chairmen and one Director General of the BBC to the

series of surveys conducted by Minotaur since 1999 has been uniformly

dismissive. Copies of the correspondence can be found on the Global Britain

website.

Only 18% of the British public say they are certain to vote in

the June elections to the EU Parliament



4

 CHAPTER TWO
 FACELESS AND BORING
2.1 THE 1999 EUROPEAN PARLIAMENT ELECTIONS
 After the polls closed on 10 June 1999, Jeremy Paxman described the low
turn out and the apparent lack of interest in the elections to the European
Parliament as �an outbreak of narcolepsy� (sleeping sickness).

8
 His

assessment aptly defined the BBC�s general approach towards the European
Union.

During the the build-up to the election, there was an extremely low volume
of coverage devoted to the campaign itself and to EU issues in general on
both the BBC and ITV. Items amounted to only 2.6% of the output of BBC
television news bulletins and less than 6% of that of the BBC�s speech and
news channel, Radio 4. Furthermore, many of the items fell outside peak
hours and slots.

9

It was remarkable that BBC2�s Newsnight, BBC television�s flagship news
and analysis programme, on air for 27 days during the period of monitoring,
tackled the elections for the first time only on 27 May. Only two feature items
were dedicated to the election before voting took place.

10
 The war in Kosovo

was dominating news coverage but it could not be used as a catch-all excuse

                                                

8
 Newsnight, 10 June 1999.

9
 Survey of UK broadcasters� reporting of the 1999 European Elections.

10
 A package by Mark Mardell pegged on the 27 May Euro Socialist Rally profiled

the main stance of the parties; and an investigation by Gordon Brewer on 4 June

looked at the workings of a common European defence policy. The final item

was Jeremy Paxman�s round up after the polls closed.

As the polls closed on 10 June 1999, Jeremy Paxman

described the low turn-out as �an outbreak of narcolepsy�



5

for the low level of EU-related items, as there was plenty of space for other
material. Packages run on the programme during the period included body
piercing, the forthcoming eclipse at Land�s End, a look at the latest issues on
cloning, the drying up of a Russian sea and the AIDS epidemic in Malawi.

Whether Newsnight�s ratio of 20 to 1 of coverage of Kosovo to the
European Parliament elections struck the right balance seemed at least to be
open to debate, especially when Martin Bell, a former senior BBC foreign
correspondent, argued that the deployment by the Corporation of 19
reporters in the field had added little of substance while creating
competition for editorial space.

11

This low volume of coverage typified output across the BBC. Radio 4 News
programming, the heart of the BBC�s public service remit, is often held up
as a bastion of quality and as an exemplar of what the corporation stands for.
Although its news output adds up to 5¾ hours per day, only 8 hours over
the entire five weeks was given over to the EU and the Elections.

12

Time constraints may have hampered the originality of coverage. On both
radio and television the material carried about the European Elections was
uninspired and presenters conveyed boredom and cynicism.

13
 Reports of the

major party launches and press conferences were cursory and did little more
than pay lip service to the election.

Dedicated listeners to the daily three hours of the Today programme (which
carried 50 items over the five weeks with 15 of them in the last three days)
were informed that the election was taking place and heard some of the
arguments about the euro and the introduction of a new ballot paper. But
they heard little debate of the topics which the political parties thought were
central to the campaign.

                                                

11
 Martin Bell, An Accidental MP, Viking, 2000.

12
 A significant proportion of this was made up, not of election coverage, but of

packages and discussions chronicling the fall of the euro.
13
 Introducing an item on the European Elections on The World Tonight, 21 May

1999, Robin Lustig said: �The European Election Campaign is in full swing now

� you may not have noticed but it is. All the main parties have published their

manifestos and if past precedent is anything to go by nearly two thirds of us will

be so underwhelmed by what they contain that we won�t even bother to vote on

June 10th.�

In the five weeks in the run-up to the 1999 European

elections, more time was given to sport on Radio 4 News

than to the EU elections.



6

Except for brief mentions,
14

 and unless they had caught Romano Prodi
speaking on BBC1�s On the Record

15
 at the start of the campaign, listeners

would not have heard of moves towards greater powers for the European
Parliament outlined at the Bonn Summit, and Mr Prodi�s remarks on the
need for a European government, a common defence policy and a European
Army. These were not featured in subsequent news bulletins.

Tony Blair spelt out his own vision for a much more integrated Europe in a
major speech at Aachen during the campaign

16
 � an event, along with

William Hague�s contrasting and contemporaneous speech, scarcely
reported at all.

17

Viewers and listeners would not have known of the efforts by European
financial leaders to impose a unitary tax structure; they would not have been
aware of the impact of the EU on voters across the other member states;
they would not have heard reports from the constituencies, nor
examinations of the workings of the Common Agricultural Policy and
Common Fisheries Policy, nor the role of the MEP. Not a single candidate
was interviewed on national television or radio. They were neither heard
nor seen. This was a faceless election.

2.2 THE BBC�S RESPONSE
In response to Minotaur�s findings, the BBC argued that the war in Kosovo
had dominated the agenda.

18
 Yet there were competing news stories with

relevance to the European Elections that the BBC chose to all but ignore.
For example the speeches of the Prime Minister and the Leader of the
Opposition revealed discordant visions of the EU. Eddie George�s and
Mervyn King�s assertion to the Treasury Select Committee that entry into

                                                

14
 The Westminster Hour, 9 May 1999 and an interview with John Maples MP

which focused on Tory splits on Today, 10 May 1999.
15
 Broadcast on BBC 1 On The Record on 9 May 1999. This was a strong story

which was followed up by ITN in a package by Jo Andrews on both early and

late evening bulletins.
16
 World at One, BBC Radio 4, 13 May, 1999 carried a 2½ minute item with John

Sergeant.
17
 BBC Radio 4 Today newspaper reviews at 6.13am and 7.42am on Today, 14

May 1999.
18
 Letter from Sir Christopher Bland, 22 July 1999.

�If past precedent is anything to go by nearly two thirds of us

will be so underwhelmed by what they contain that we won�t

even bother to vote� � Robert Lustig, The World Tonight



7

the Euro would be an act of faith (a story broken by PM),
19

 was not seized
on or developed.

20

Ironically, the one story that the listener could not have missed, which
attracted a disproportionate amount of the broadcaster�s attention, the BBC
misjudged. This was the story of the breakaway �Pro-Europe� Conservative
Party. In the event and despite their airtime on the BBC, it turned out to be
a damp squib. The party won only 1.4% of the vote and did not manage to
win one seat (compared to the United Kingdom Independence Party, which
won 7.7% of the vote and 3 seats).

21

Confronted with this evidence Sir Christopher Bland�s response was to deny
systematic bias. He claimed that:

Counting appearances, or measuring the duration of appearances
by use of a stop-watch, has never been a very helpful indicator of
the delivery of our charter obligations to fairness and impartiality.22

But surely measurements of this sort are both a necessary starting point and
indeed significant indicators of how the BBC covered these elections?

There was a note of weary triumphalism in Jeremy Paxman�s voice when he
made the narcolepsy remark in connection with the low turn out minutes
after the polls closed. But apathy had been defined as an accepted and
unavoidable feature of the elections by the broadcasters from early in the
campaign. With the benefit of hindsight, one can try to question how much
the broadcasters had contributed, through lack of coverage, to creating a
new national record low in election turnouts in Britain.

                                                

19
 Broadcast on 27 May 1999.

20
 Discussed only in one interview with the financial commentator of The

Independent on The World Tonight 27 May 1999, given 25 seconds of airtime on

the Today programme next morning in the context of the 6.12am newspaper

review and mentioned on BBC Breakfast Time at 6.13am in package on the

falling Euro. This was despite prominent coverage of the story across broadsheet

and tabloid press.
21
 The UKIP was granted only one direct interview on BBC Radio 4 (20 May

1999) and this was tainted by a disparaging association with the BNP. John

Humphreys� fourth question to Nigel Farage was: �Does it worry you that you

have been singled out for praise� by the BNP in their newsletter, Spearhead?�
22
 Letter from Sir Christopher Bland dated 22

 
July 1999.

23
 Newsnight, 10 June 1999.



8

 CHAPTER THREE
 �AN EMBARRASSMENT TO EVERYBODY�24

3.1 COVERAGE FROM 2000 TO 2002
In the run-up to the launch of the Euro in January 2002, debate about the
single currency and EU affairs intensified. Calls for a referendum on British
entry featured heavily in the press. In May and June 2001 the Conservatives
had fought the General Election on a campaign to save the pound. In
December 2002, the heads of government met in Copenhagen to ratify
enlargement of the EU.

The period was marked by a continuing split between parliamentary and
public opinion. While opinion polls consistently suggested that up to 33%
of the population of the UK supported the possibility of Britain�s
withdrawal from the EU, none of the main political parties reflected this
view: William Hague described the suggestion as �daft� and Andrew Marr
summarised it as something �the establishment very much does not want�.

Between the two EU Leaders� Summits in Feira in Portugal (2000) and
Seville in 2002,

25
 which dealt, inter alia, with asylum and immigration, an

increased focus by the BBC on EU affairs might have been expected. But
tracking of the BBC, particularly the Today programme, between 2000 and
2002 showed that the BBC failed to reflect these changes in the political
landscape. In fact the BBC paid less attention to the EU at the very time

                                                

24
 John Humphreys description of the failure of the Irish to vote for the Nice treaty

in their first referendum. Irish Referendum on the Treaaty of Nice.
25
 Both of which fell into Minotaur tracking periods.



9

that EU developments were of critical importance to Britain. A sharp
decline in coverage, of 56%, was recorded between the two summits. The
overall proportion of programme time devoted to EU affairs on the Today
programme dropped from 16% to 7% and the average length of features fell
by one minute and twenty seconds.

26

While the launch of the euro was extensively covered,
27

 many other EU
stories were simply ignored. During the Seville Summit in June 2002 the
Today programme dealt with fewer than half of the substantive issues raised
in the same period by the broadsheet press,

28
 a huge discrepancy which

cannot be accounted for by the lesser space on the BBC airwaves.
29

Of the 34 stories covered by two or more titles, Today carried only eight.
Although Today reported one of the Summit�s themes, asylum and
immigration, it failed to cover adequately the steps towards enlargement,
procedural reform and reform of competition and agricultural policies and
the row over France�s move away from the stability pact. Coverage in the
Business News slot was particularly weak with 10 major stories significant
for their absence.

30

Though there were no major domestic news stories, the number of
domestic news items increased by 5% over the same period. This suggested
a demotion in the importance of EU affairs by Today, as did the scheduling
of EU items at the margins of the programme.

31

Also conspicuous by its absence was the reporting of �public� opinion or
concern, as opposed to political (or parliamentary) attitudes, towards the EU,
or any exploration of the discrepancy between the two. While the
Conservatives appeared to retreat from tackling EU issues after their defeat in

                                                

26
 Study finds further sharp fall in coverage of EU affairs by Today. Press release Global

Britain website.
27
 The BBC and �Europe� � Introduction of the euro survey, 1 January � 8 January,

2002. Eighty programme items were dedicated to the launch of the Euro notes

and coins.
28
 A total of 169 items. Of the 34 stories covered by more than one title, Today

carried only eight.
29
 An analysis of how much space the Today programme has in comparison to the

broadsheets is presented in the same report.

30
 Study finds further sharp fall in coverage of EU affairs by Today. Press release Global

Britain website.
31
 ibid.

Of the 34 EU stories covered by two or more broadsheet

papers in the run-up to the Seville Summit, the Today

programme only covered eight.



10

the General Election 2001, Eurosceptic opinion, alongside debate about the
Euro, remained at the forefront of the broadsheet press. Many of these items
were not covered at all by Today. At first sight the decision by Today to
examine the implications of withdrawal from the EU in early 2001 seemed to
be an exception.

32
 It was certainly a special attempt by the Corporation �to

make certain that a wide range of voices are heard on our relationship with
Europe�.

33
 But a breakdown of what was broadcast shows that this aim was

not met. A poll on the subject of withdrawal commissioned by the
programme suggested that that 30% of Britons wished to do so. But there
was no analysis of this finding other than from those who sought to minimise
its importance such as Robin Cook and Chris Patten. Of 55 minutes coverage
in three days of items that were supposedly exploring the case for withdrawal,
only five sentences, amounting to 35 seconds, were actually delivered by
someone putting the case for coming out.

34
 There were no detailed interviews

with anyone in favour of withdrawal.

Also absent from these special programme items was debate about fears of
or hopes for federalism, the alleged development of a superstate and the
failures and need for reform of the CAP and CFP. No effort was made to
examine the case for a free trade agreement with the EU, as an alternative to
membership. Nor was there any exploration of the views of the political left
about withdrawal. And the views of the Green party � that the EU
represents the triumph of global capitalism � were not even given a look in.

In fact, Today hardly moved outside the parameters set by the views of
politicians at Westminster � with Eurosceptics such as Bill Cash being
chosen to make �the come-out� case with which they did not actually agree.

Finally, the limited amount of airtime devoted to EU issues gave rise to real
difficulties for communicating and unravelling the complexity of the subject
matter. The understandable response of the BBC�s presenters and reporters
was to reduce whole areas of concern to a journalistic shorthand, a practice
that had serious implications for audience comprehension. Today, during
the summer of 2000, assumed a high level of background knowledge on the
part of its audience. Phrases such as �The Maastricht Treaty�. �Tax
Harmonisation�, �The Schengen Agreement� and �EMU� were mentioned
frequently but their meanings and histories rarely explained.

                                                

32
 The BBC and �Europe� Today survey, 29 January� 3 February, 2001.

33
 Mark Damazer speaking on Today programme, 29 January 2001.

34
 Nigel Farage of UKIP. There were also brief soundbites in favour of withdrawal

from Lord Pearson of Rannoch and the then MP Christopher Gill.

A poll found that 30% of Britons favoured withdrawal from

the EU� There were no detailed interviews with anyone in

favour of that position



11

3.2 �A DEPRESSION OF SUMMITS�
The European Summit on Enlargement (held in Brussels on 3 October
2002) was a major event in the development of the EU. However, Tim
Franks, the BBC�s Europe correspondent branded it on air as boring:

It makes you wonder what a collective noun for so many summits
is: perhaps a pile of summits, or a depression of summits?.�..just
in case you thought European politics couldn�t get more dreary or
narrow minded, here�s Woody Allen in El Pais to cheer us all up.35

This appeared to encapsulate the BBC�s attitude. With a total of 30 minutes
airtime devoted to it, the summit was the eighth ranked story of the week on
Today.

36

The coverage of the Irish referendum on the Nice Treaty was also limited
in scope.

37
 A central provision of the Nice Treaty was the change to majority

voting between the member states. It also set the terms for the expansion of
the EU to include East European countries.  These issues were brought to
the fore by the Irish referendum and were important to listeners in the UK
who had had no opportunity to engage in the ratification process, or vote on
it. Yet the referendum was presented as a domestic Irish concern with the
only Eurosceptic viewpoint from a politician � interviewed in connection
with the �no� campaign � being a soundbite from Gerry Adams.

38

Reports on the day of the Irish referendum contained sweeping
generalisations. John Humphrys for example, heavily pressed for time,
stated that the previous �no� vote had been an embarrassment to everybody �
not taking into account that for the �no� camp, it had been anything but.

Another worrying finding from this period was that of 178 speakers on EU
related matters on the Today programme, only 8 came from outside the
political parties. This was against a background of widespread broadsheet
debate on issues such as the Convention, enlargement, fishing quotas and
the CAP.

3.3 STEPS TOWARDS CONSTITUTIONAL CHANGE
The process towards constitutional change began with the Convention on the
Future of Europe which was established at the European Council Summit in
Laeken, Belgium in December 2001. The Declaration of Laeken involved
Britain in a commitment to major constitutional changes in the EU.

39

                                                

35
 EU Constitution report.

36
 The Moscow Theatre siege received 97 minutes of coverage; Estelle Morris�s

resignation: 70 minutes; Iraq: 59 minutes; Firemen�s strike: 52 minutes; historical

events: 38 minutes; health service: 37 minutes; Washington sniper: 33 minutes.
37
 A total of 35 minutes in the entire nine week monitoring period including the

week of the vote and its aftermath.
38
 Irish Referendum on the Treaty of Nice.

39
 The Declaration issued to announce the Convention on the Future of Europe

was clear in its intention:



12

Discussions began in February 2002 and continued until June 2003 when a
draft Constitution for Europe was presented at the European Council
Summit in Thessaloniki. They took place alongside the enlargement
programme.

40

With Europe appearing to be a low priority, Minotaur decided to introduce

an external yardstick and track, analyse and compare European stories

appearing in the national daily newspapers. A comparison between the

coverage given by the Today programme and the broadsheet press during the

month of January is illustrative. Today devoted only 5.1% of its air time to

EU-related features and only a minority of stories appearing in the wider

news agenda were broadcast. Dozens of topics were not mentioned at all.

Many other stories were covered so briefly � typically shorter in length than

other news features � that listeners were unlikely to develop an overview.
41

Wide variations in the attention paid to the key EU subject areas compared
with the equivalent broadsheet press coverage were found. While Today
carried 40% of the broadsheets coverage of the euro, it only carried 17% of
that relating to the European Convention and 15% of EU legislation
stories. Also of concern was the way in which EU stories often appeared as a
�secondary issue� � in tandem with other stories or tacked on to interviews
with guests brought in on other issues.

As far as news bulletins were concerned, EU-related stories were consistently
placed low in the running order, with just one exception out of 16 items. A
story of particular importance � a deal finally reached on withholding tax after
13 years of deliberation, and impacting directly on the UK � was ignored by
the programme. Business News scarcely covered European items at all, with
just six mentions and three interviews in the 100 slots available in a month.
This was at a time when there was an abundance of EU stories relating to
monetary affairs. This suggests that the programme�s editorial remit did not
extend to regular coverage of key EU directives and developments.

From September 2002 until May 2003, the Today programme broadcast
only  14 reports on the Convention drawing up the new EU Constitution.

                                                                                                                            

�The Union stands at a crossroads, a defining moment in its existence. The

unification of Europe is near. At long last, Europe is on its way to becoming one

big family.�
40
 Minotaur started a ten month continuous tracking study, divided into five

phases, of the Today programme in September 2002.
41
 The average length of an EU story in January 2003 was just two minutes. BBC

Radio 4 Today and �Europe� newspaper comparison, 6 January � 8 March, 2003.

The Today programme covered only 17% of the stories

covered by the broadsheet press on the European

Convention, and only 15% of EU legislation stories.



13

The final tracking phase of the ten-month study
42

 coincided with the
Chancellor�s assessment of the five economic tests and the presentation of
Giscard d�Estaing�s draft constitution for Europe. As it approached, the draft
constitution dominated the wider news agenda. For the first time since
monitoring had begun in 1999, there was a marked increase in Today�s level
of EU coverage.

43

However, the Today programme excluded members of the public from the
debate almost totally. Its failure to move outside the parameters of
Westminster distanced the broadcasts from the reality of public concern
which was  demonstrably high.

44
 Moreover the exclusion of public opinion

from the discussion produced its own problems for the Today programme.
The only reflection of public opinion was the presenters� discussion of
newspaper campaigns � such as that of the Daily Mail � in the newspaper
review slot.

3.4 COLLAPSE OF THE CONSTITUTION
The Brussels summit in December 2003 was arguably one of the most
important in the history of the EU. The aim was to ratify a Constitution
which would reform the EU�s institutions, structures and processes to
provide for an enlarged membership and to endow it with greater powers.
The determination by the British Government to move ahead with the
endorsement of the Constitution against widespread calls for a referendum
� some from within its own party - caused one of the biggest ideological and
procedural arguments of the second Blair period in office.

While this debate was going on in Westminster, polls have suggested that the
British population was becoming more Eurosceptic.

45
 And with the Euro

kicked into touch by its failure to meet the Chancellor�s �five economic tests�
deadline in June 2003, pro-Euro pressure groups appeared to be in retreat.

46

                                                

42
 12 May � 13 July 2003.

43
 See Appendix I for the full breakdown.

44
 A You Gov Poll on 15 May found that 75% sampled supported a referendum on

the Constitution while Populus reported on the same day a figure of 84%.
45
 See Peter Riddell, The Times, 7 January, 2004.

46
 Simon Buckby announced his resignation as Director of the Britain in Europe

Campaign and that the lobby group would be scaled back. He complained that

the Government had suffered a loss of confidence over the euro and failed to

follow a consistent strategy. The Guardian, 10 September 2003.

Coverage of the Brussels summit at which the EU

constitution was meant to be finalised was limited to three

minutes 45 seconds a day.



14

Against this background it was expected that the Today programme would
scrutinise the agenda of the Convention in the weeks leading up to the
adoption of a new Constitution at the Brussels Summit, in reasonable depth
and from a variety of standpoints. Minotaur tracked the Today programme
for 12 weeks from 29 September to 20 December including the Summit itself
on 13 December

 
to see how it would be handled. Despite peaking in the week

before the summit, overall coverage remained low and similar to average
levels of previous tracking periods. Only in the final week did it reach an
average of seven minutes per day (this was most concentrated in the last two
days) when it featured as the second most important story (after Saddam
Hussein�s capture) on the programme�s news agenda.

47

But the opportunities to discuss and analyse the proposals contained within
the draft Constitution were at their height during the various
Intergovernmental Conferences held in October and November. Tim
Franks, the BBC�s EU Correspondent, assumed, as before, that listeners
would not find them of much interest, opening one of his on air
conversations with: �it�s not stuff to get the heart beating wildly�. After
struggling to explain what the Conference was about he continued, �And
before everybody turns over and goes back to sleep, what that means is
really how the European Union can work in a Europe of 25.�

48

A breakdown of the ingredients of the Today programme�s coverage
revealed that these live conversations between presenter and correspondent,
known in the trade as �two ways� were the fulcrum or mainstay of its EU
coverage, making up 30% of the time given to it. This proportion of �in
house� conversation begged the question of how dispassionate, enlightening
and appropriate it was for such a controversial and complex issue?

The answer in many cases was, not very. An examination of one four-minute
discussion between John Humphrys and EU Correspondent Tim Franks,
showed they favoured the official EU perspective on the purpose and the
aims of the Constitution document.

49
 It showed their consideration of

Eurosceptic opinion was relegated to a fleeting exchange. Although it
provided listeners with a description of the British Government�s stance on
the so called �red lines� on tax, social security and law, very little was given
by way of explanation or background.

As far as the issue of reporting public opinion was concerned, opposition to
the Constitution and calls for a referendum were referred to in vague terms
despite available evidence of strong demand for a popular vote. Polls
published shortly before one of his reports showed 80% to 90% of public

                                                

47
 BBC and Europe EU Brussels Constitution Summit Report.

48
 16 October 2003.

49
 Today 3 October 2003 6.39 am, the day before the Inter Governmental

Conference convened in Rome.



15

opinion in favour of a referendum, but Tim Franks only mentioned a �clear
majority� and left the listener to infer what this might constitute.

50

The Today programme is regarded by the BBC as its flagship news and
current affairs programme. It amounts to 17 hours of output per week and
has millions of listeners. But in the two weeks leading up to the Brussels
Summit the key arguments for and against the Constitution were
compressed into just four one-to-one interviews, one each with Jack Straw,
Chris Patten, Michael Ancram and Neil Kinnock

51
 - these being the only

interviews dedicated to discussion of the Constitution.

The total coverage of EU issues in these two weeks, taking up only seven
per cent of the programme time, was still narrow. There was little explicit
information on, or analysis of, the Government�s policy; or of what a ratified
Constitution would mean for Britain. By the end of the period it was still
unclear to the listener of the Today programme whether the Government�s
so called �red lines� had held.

There were also some troubling imbalances. While Brendan Barber was
given free rein to challenge Britain�s exemption from the Working Time
Directive,

52
 Gisela Stuart�s eleventh hour decision to challenge the

Constitution and withdraw from the Convention was seriously under-
reported and under-represented.

53
 Equally there was little consideration of

the decision of former Europe Minister Keith Vaz to support Ms Stuart and
to call for a referendum.

54
 This was in marked contrast to Today�s treatment

of Ms Stuart earlier in October, when she was still proposing that the
Government�s line should be for acceptance of the Constitution. In this
interview she was given twice the time of her co-interviewee � Lord
Weatherill � and questioned on a more sympathetic basis.

55

It was also not clear why the normally tenacious John Humphrys failed to
pin Mr Straw down on either his former Europe Minister�s or Gisela
Stuart�s volte face or what this meant for Government policy.

56

It is worrying that one effect of what was broadcast by Today may have
been to diminish and trivialise the political process taking place.

                                                

50
 You Gov Poll, 15

 
October 2003.

51
 Lord Lamont was included in a short two hander interview on 13 December 2003.

52
 Today, 1 December 2003.

53
 Gisela Stuart was the Labour Government�s main representative on the

Convention responsible for drawing up the Constitution. She took part in a two-

handed interview with Pat Cox, on Today on 8 December 2003, the morning

after her announcement and the publication by her of a major critical article on

the Convention in the Sunday Times.

54
 Ibid.

55
 Today, 3 October 2003.

56
 Today, 12 December 2003.



16

 

 

 CHAPTER FOUR
 WHY DOES THE BBC FAIL?
4.1 IS THE EU IMPORTANT?
The BBC�s coverage of Europe has been poor. And it is possible that the
BBC�s neglect in the past has contributed to public apathy.

The monitoring of the BBC�s coverage of the EU has established
conclusively that it is low on the BBC�s news agenda.

After the last election some five years ago, one justification given by the
BBC for its inattention was that the European Election was covered by the
BBC�s regional programmes.

57
 This argument appears to be based on the

assumption that the European Elections and the issue of the single currency
were only of marginal national news significance.

The pattern of output also suggests that, despite criticism, the BBC has not
yet engaged in an examination of how to respond to the wider political
landscape of the EU.

Why this is the case is hard to say. The inescapable fact is that EU
institutions and law, alongside Parliament, are of great political and economic
significance to British life. The EU � from the Charter of Human Rights to
the Social Chapter, from agreements on trade to the regulation of chemical
emissions and the working time directives � touches on every aspect and at
every level of public life. The BBC, if it is to fulfil its public service remit,
must do better.

                                                

57
 Letter of 22 July 1999. This may or may not have been the case. Minotaur did not

monitor regional programmes and Sir Christopher did not provide further details.



17

4.2 IS THE EU TOO �BORING�?
News lies on an axis between what is important and what is interesting.
While there is no argument about the importance of the EU, it seems clear
from the frequent asides of BBC presenters and correspondents that they
deem it boring. The EU poses an enormous challenge to any reporter. A
search of official EU websites shows how daunting is the task of keeping
track of all the various protocols, treaties, and directives. It is likely that this
very complexity is a factor in the BBC�s reluctance to cover the EU.
Research carried out by the Pew Centre in the US in 2000 found that
among senior editors, a major cause of not carrying certain important
stories was that they were too complex.

58

But too boring or too complex can become self-fulfilling prophecies. The
impact is that important shifts in gear are either missed completely or
under-reported. As reasons or justifications for limiting coverage, they are
simply not good enough � especially for an organisation of the stature and
with the resources of the BBC. Similarly an acceptance that the EU process
is simply happening, and that developments are therefore not really
newsworthy, is unworthy of the world�s premier public service broadcaster.

However the EU develops, as superstate or a loose federation, and whatever
Britain�s exact role within it, following it and reporting it should be central
to the BBC�s public service remit. It is after all a subject on which the
British public has strong views.

4.3 WESTMINSTER OR PUBLIC OPINION?
The three main political parties are all in favour of Britain�s continued
membership of the EU. As a result, as the BBC appears to have argued, the
general political consensus gives little incentive to analyse EU developments
in the same way as it does more contentious issues.

59
 The BBC may also, in

view of our parliamentary system, reflect unease about encouraging
�referendum politics�. A caution about knee-jerk pandering to public
opinion on potentially inflammatory issues (like capital punishment or
immigration for example) is correct and understandable. But such a sense of

                                                

58
 See Peter Preston, Observer, 11 June, 2000

59
 According to Sir Christopher Bland then Chairman of the BBC Board of

Governors: �Our main priority at election time is to achieve due weight in our

coverage both of the larger parties and of those other parties who put up a full

list of candidates.� (quoted from a letter to Lord Stoddart of 22 July 1999).

For the BBC to claim that the EU is �too boring� or �too

complex� is not an acceptable excuse for inadequate

coverage of the EU.



18

public responsibility as applied to the EU and Britain�s membership of it is
misplaced and leads to narrow reporting

60
.

One aspect of the BBC�s failure to cover the EU is the limited range of
voices heard on the subject. Over the last five years, opinion polls �
including those carried out by the EU itself � have consistently shown that
around 30% of the electorate are in favour of leaving the EU. But these
voices are hardly ever heard in the BBC�s coverage.

61

This could also be a factor in increasing public disinterest in political
coverage. If a particular point of view is not reflected, voters may simply
switch off, and also decide not to vote.

4.4 A CHANGING BROADCASTING ENVIRONMENT?
If the BBC appears to have been casual in the delivery of its public service
obligation, perhaps it is less surprising if looked at in the context of the
changing broadcasting environment over the last ten years. The revolution
in broadcasting technology during the 1990s transformed news gathering
and editing. It has been argued that the new journalism it led to is lower in
quality. Under the pressure of rolling 24 hour news services � with instant
delivery and the need to fill the airtime - reporting, in this view, became less
informed and more performed.

In addition, successive Broadcasting Acts have removed the requirement
placed on ITV companies to submit quarterly planning documents listing in
advance subjects and events to be covered to their regulator (the former
Independent Broadcasting Authority).

62

There is no longer an external system such as this to check the balance and
mix of coverage: broadcasters are relied on to regulate themselves. This has
freed ITN to follow a news agenda aimed at attracting the maximum
number of viewers, putting the BBC under pressure to compete. Sports
coverage has been elevated to new levels of importance while �unsexy� topics
such as the EU have had to fight harder and harder for space. Where ITV
led the BBC followed, perhaps without realising the significance of what
they were abandoning.

                                                

60
 There were only 13 appearances by UKIP party spokesmen in the 2,200

programme feature transcripts created by Minotaur in its monitoring work.

61
 Eurosceptics argue consistently that one of the major problems with the EU

project is that it is developing by stealth, that behind the closed doors in Brussels

plans are hatched which become directives and laws without sufficient scrutiny.

They are particularly concerned therefore about the BBC�s coverage of Europe.
62
 Now the Independent Television Commission or ITC.



19

 CHAPTER F IVE
 SUGGESTIONS
With the digital revolution and the fragmentation of broadcasting it is more
important than ever that the BBC fulfils its public service obligations � in
order to maintain standards and to provide a democratic forum for informed
debate.

It is arguable then that the EU deserves special attention from the BBC.

In the wake of the Hutton report, the Corporation has set up a committee
to identify the editorial lessons to be learnt from Lord Hutton�s
conclusions. The following suggestions are intended as a contribution to the
debate as well as to public discussion about the BBC�s public service raison
d�être in the build-up to Charter renewal .

The suggestions are not intended to be prescriptive. �Goals� and targets can
all too easily be narrowly interpreted, invite bureaucratic evaluation
procedures and thereby end up being counter-productive. But there is a
strong case to be made for the BBC to dedicate special airtime and special
efforts if it is to improve the pattern and style of coverage.

This would be in keeping with other �protected� spots on BBC programmes,
including weather, sport, business news, Parliamentary reporting, and world
and UK press reviews. The creation of an EU affairs special slot would

The creation of an EU affairs special slot would encourage a

continuing story-line and create a day-by-day sense of what

was actually happening in the EU



20

encourage a continuing story-line and create a day-by-day sense of what was
actually happening in the EU. It would deal with a range of topics, including
the doings of MEPs, the affairs of the Council of Ministers, the Commission,
the European Court of Justice, the development of new legislation and
directives, along with the shifting alliances and divisions among the member
states. Without doubt, such dedicated slots would raise the level of regular
information, background understanding and interest.

The BBC also needs to be more wide ranging and braver in the �voices� and
views about the EU that it broadcasts � even if some of these reflect �planet
Daily Mail� rather than the Guardian, and even if some are drawn from
marginal groups such as the Greens or protesters against global capitalism.

In previous years ITN included a daily election slot dedicated to the
campaign during the elections to the European Parliament. The BBC could do
the same in the build up to and during the period of the next Election to the
European Parliament on 10 June. These could begin with being informative
backgrounders and move, as the campaign unfolds, to being news reactive.

In order to galvanise thinking about the coverage of the EU, the BBC could
also consider the appointment of a senior journalist to a new position of EU
Editor. This role could be modelled on the successful appointment of Jeff
Randall as Business Editor with a specific remit to improve the BBC�s
business coverage across all programmes. The EU Editor�s job would
similarly be to ensure that the implications of EU developments were
considered thoroughly and impartially throughout the BBC�s output. It
would, of course, be vital to ensure that the EU editor was scrupulously
impartial in his approach to EU affairs.

Consideration should be given to assigning some of its most senior
reporters � such as Robin Denselow, and Brian Hanrahan � to the job of
scrutinising the EU, its ambitions, its policies and their impact. Their
investigations should be supported by adequate time and resources.

Comprehensive monitoring may also reveal patterns of coverage and gives
signals as to when programming is becoming too predictable or too
narrowly based. This study is based on checking more than one million
words of BBC output of EU affairs: should not the BBC invest in and
continue with similar monitoring work? If so, this should be independently
run with results regularly published and debated on the BBC website. As
one of the lessons of Hutton, the BBC should be confident enough to
subject itself to such scrutiny and the public deserves it. The Corporation
cannot continue to be the judge and jury of its own affairs.

The BBC could also consider the appointment of a senior

journalist to a new position of EU Editor



21

 APPENDIX I :
 TRACKING PERIODS AND REPORTS
Minotaur has tracked and analysed more than 2000 hours of television and radio
programming over the last five years. There have been ten individual tracking
periods, and 15 detailed reports into EU coverage. The tracking periods and reports
are listed below.

Dates of

coverage

Subject matter Programmes covered Length of

coverage

9 May � 12
June 1999

Reporting of Elections to
European Parliament

BBC UK Terrestrial News Programmes 600 hours

22 May � 21
July 2000

European Coverage Radio 4 Today programme 153 hours

2 June � 22
June 2000

EU Heads of Government
Summit, Feira, Portugal

Radio 4 Today programme 51 hours

30 January �
1 February
2001

The BBC and �Europe� Today
survey,

Radio 4 Today programme special items 17 hours

19 February �
24 February
2001

�Europe and Us� Week BBC News and Documentary strands
including: Today, On the Record,
Referendum Street, Farming Today, Nicky
Campbell, 5 Live, Newsround, Churchill
the European, the Citizens, Food Wars,
Question Time. Also included an
assessment of the BBC �Europe and Us�
website

26 hours

14 May � 7
June 2001

General Election BBC News programming, including: Today,
PM, BBC Radio 4: Ten o�clock News,
Newsnight

117 hours

1 January � 8
January 2002

Launch of Euro Notes and
Coins

BBC News programming, including: Today,
PM , BBC TV Ten O�clock News, Newsnight

31 hours

4 � 24 June
2002

EU Heads of Government
Summit, Seville

Radio 4 Today programme 51 hours

1 Sept. 2002
� 15 July
2003

Europe coverage* Radio 4 Today programme 762 hours

29 Sept. � 20
Dec. 2003

Europe and the European
Constitution

Radio 4 Today programme 204 hours

* Six reports were generated from this period of monitoring:

 i. Irish Referendum on the Treaty of Nice

 ii. Enlargement Summit Brussels

 iii. EU Heads of Government Summit, Copenhagen

 iv. Comparisons of European Coverage on Today with Reports in the British Press

 v. Today and the Convention on the Future of Europe

 vi. Today and Silvio Berlusconi



22

 APPENDIX I I :
 SUBJECT DISTRIBUTION

During extended monitoring periods, every news item broadcast by the Today
programme was individually timed and placed into one of six separate categories.
The table below shows the proportion of the programme given over to different
types of news. (The 45-week continuous monitoring exercise undertaken in 2002-3
was divided into five nine-week phases.)

The proportions of EU stories as shown in this table represent an absolute
maximum. In compiling these totals, the �Europe� category took precedence over the
five others. For example, a feature on European Parliament air travel legislation
would be categorised solely as a �Europe� story, rather than a �Transport� story, or a
combination of both. The only exception occurred when there was a clear
delineation within a package: for example, a minister being asked a series of questions
on the EU, followed by questions on a Home Affairs issue. Here, the discrete
sections of a particular report were individually timed and added to the appropriate
category. This methodology ensured that the totals for European Union coverage
were not influenced by the judgement of the monitoring team. However, had the
broad subject distribution categories been able to reflect the mixed items more
accurately, then empirical evidence demonstrates that the actual proportion of EU
stories broadcast by Today would have been markedly lower than the totals
presented here.

9-week

project,

Summer

2000

45-week continuous monitoring Sep 2002 � July 2003
12-week

project,

Autumn

2003

Sep 2 �
Nov 2

Nov 4 �
Jan 4

Jan 6 �
Mar 8

Mar 10 �
May 10

May 12 �
July 12

Sep 29 �
Dec 20

Home Affairs 49.3% 44.3% 50.7% 48.2% 36.0% 41.0% 49.0%

World News 17.4% 33.2% 25.6% 29.3% 47.6% 26.0% 23.1%

European Union 9.0% 5.0% 4.2% 4.2% 2.5% 12.0% 5.7%

Science 11.2% 5.8% 5.6% 6.3% 3.9% 5.7% 5.9%

Arts, Culture, Sport 8.2% 9.5% 9.8% 9.3% 7.9% 11.2% 12.3%

Transport 4.9% 2.2% 4.1% 2.7% 2.0% 4.1% 3.9%

Total 100% 100% 100% 100% 100% 100% 100%



23

 APPENDIX I I I :
 METHODOLOGY

Minotaur Media Monitoring devised a straightforward methodology based on robust
empirical principles. The process has involved the recording, logging and archiving
of every programme in its entirety, and the full transcription, scheduling position and
timing of any item relevant to the European Union and its relationship to the UK.

Over 2000 hours of broadcast output has been monitored to date, generating 2,289
individual transcripts running to more than one million words.

Minotaur has applied a range of study approaches, including listing, identifying and
timing contributors, comparing the output of the Today programme and European
content with that carried in broadsheet newspapers, and analysing the rate of delivery
of EU-related items compared to those on other topics. Detailed statistical
information is compiled during each survey and entered into a customised database,
allowing for long term trends to be identified, and European Union stories to be
assessed in the context of the wider news agenda.

The Today programme has been chosen as the most frequently monitored output
because it is the BBC�s flagship news and current affairs programme.


